Mottó

Üdvözöllek a konyhámban :D Én nem csinálom Nálad jobban! Én , így csinálom!Ha tetszik oszd meg barátaiddal!
Welcome in my virtual kitchen. If you like , share it, and invite your friends too :) :)

2012. június 27., szerda

Napon aszalt, száíritott paradicsom

nem csak mi szeretünk napfürdőzni, hanem bizonyos gyümölcsök is... amíg a zöldségek aszalását szárításnak becézzük, addig gyümölcsök (én közéjük sorolom egy kicsit a paradicsomot is, a tojásgyümölccsel , azaz a padlizsánnal ellentétben, akit zöldségnek tartok, pedig a legtöbbször lila), szóval a gyümölcsök nagyon szeretik a napot. Azt a napot, amitől az ember hátán is feláll a szőr, amikor meg akar dögleni, halódik, és ki sem dugná az orrocskáját az árnyékos hűs szobából. Napimádó, mint azok, akik ebben a rekkenő hőségben szigorúan kint aszalják magukat a napon - trendi színt összeszedve- és szattyánbőrt életük lealkonyuló szakaszán majd múmifikálódott bőrüket kozmetikusok hada veszi majd kezelésbe. A paradicsomjaim is hasonló sorsra jutnak, nekik szerencsére illatos olivaolaj fürdőben lesz elfojtásuk. Azaz a nap heve által karamellizálódott cukor az olivában fog átlényegülni. Pucér spagettik, pizzák, kenyerek ízes ízesítőjévé válnak. Visszaidézve megannyiszor e néhány (?) rekkenő hőségben töltött nap emlékét. 

a dolgok menete leírva fordított de sebaj.. :)
az egész kalamajka 3 nappal ezelőtt kezdődött :)
220 ml üvegbe zárt 1,2 kg paradicsom :)
 azaz hogyan tegyünk egy picinyke üvegbe 1,2 kg paradicsomot :DDD "veszteség" nélkül :))

 csak az arányok kedvéért...látszik hogy összetöpörödtek...


 A dolog úgy kezdődött hogy kaptam jó pár kiló datolya paradicsomot.. mézédest. jól látszik a fürtös vagy 27 szem lóg egyetlen csokorban..a dolog úgy folytatódott, hogy rekkenő hőséget és zavartalan napsütést ígértek... és hogy aszalóm nincsen, hát befogtam segítségül a napot...

félbevágva, magozás nélkül.. megőrizve mindent , ami paradicsomként megadatott...ez a szárított paradicsom mennyiség elég lesz egy időre. Majd augusztusi hőségben készül még egy ilyen adag, amellyel már egész évre elegendő mennyiséggel rendelkezem majd.
 megmosva, félbevágva. Nincs só, nincs cukor, csak a paradicsom, és az éltető napfény.
 már az első óra eredménye látszik... töppednek szépen, és ezt a töppedést folytatták, két napon át...



 ilyen volt 6 óra múlva....
48 órás állapot :)  esőt kaptam, a pára jót nem tesz, az eső taknyolni szeretné.... de a ventillátor dolgozik :))) ekkor éles késsel őket tovább feleztem...
72 óra telt el... és zörögnek, mit a száraz őszi falevelek...


végül bekerültek az üvegbe...

majd augusztusban, a végén, amikor lucullus paradicsomból lesz a paradicsomlé eltevés, majd csinálok még egy jó nagy adagot....hogy legyen belőle kakukkfüves is, meg rozmaringos... mert ez csak simán kapott extra szűz olívaolajat, mint gyógykenegetést a "megégett" bőrére...

2 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nekem tavaly nyáron ellepték a muslicák, miközben aszalódott, akármilyen hálót is tettem rá, túl picik voltak...
    Megpróbáltam felfűzve eltenni a kamrába, úgy meg megették a molyok. Azt szeretném megkérdezni, hogy milyen és mennyi olívaolajban tárolod? Légmentesen kell zárni? Hol kell ezután tartani?
    Köszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. BOcs hogy ilyen későn válaszolok... szerencsére megúsztam a muslicákat, nagyon forró tűző napra tettem.. utána lezárt befőttes üvegben volt tárolva,fent a szekrényben a polcon.. mert csontra kiszárítottam... így moly sem érte... utána olíva olajba került, némelyek alá friss zöld fűszert tettem.. egyikbe rozmaringot, másikba kakukkfüvet.. az idén volt heves forró nyári nap.. remélem sikerült új adagra szert tenni...

      Törlés